Thursday 30 June 2011

Tukang Kasut Kaki Lima..

Courtesy of akuanakpahang.blogspot.com
Dalam persiapan aku nak bertolak ke Pahang..

Untuk start praktikal kat Hospital Ampuan Afzan di Kuantan..

Macam-macam benda aku nak kena siapkan..

Macam kasut hitam.. misalnye..


So, aku melihat kasut lame aku.. Waduh! Sudah agak dasyat usianya..

Siap ada 'mulut' lagi.. Then, mak aku cakap..

" Dari beli baru yang konfem harga tak tahu berapa mahal.. Baek pergi baiki kat tukang kasut.. "

" Tukang kasut? Wujud lagi ke? " Last aku ingat aku hantar kasut untuk jahit masa form 5 kat Gopeng.. 

Kasut hitam jugak.. Hahaha.. ( Kasut hitam memang takleh lari dari hidup aku.. *sigh* )


So, aku naik motor pergi ke Wakaf Che Yeh.. tengok keliling satu kawasan Kota Bharu..

Last-last jumpa la seorang pakcik tua.. Agak tua dah rasanya..

Aku pun suruh dia siapkan kasut aku yang dah ternganga elok dah..

" Xper.. Adik tunggu dalam sejam.. nanti datang balik erk? "


Aku pun datang sejam kemudian.. Dah siap..

Dah boring sangat aku tengok la sekeliling kedai dia..

Bukan kedai jugak ar.. Cuma ada rak besi lama dengan banyak ayat Al-Quran dalamnya..

Dia cakap.. Dah lama dia keje kat sini... Kat kaki lima..

Dengan member dia.. Dari tahun 90-an lagi..

Macam-macam pembangunan dia dah nampak.. Pelbagai ragam manusia dia dah jumpa..

But still aku boleh nampak.. Dia ikhlas dah berusaha keras bila bekerja..

Utamakan pelanggan dalam setiap kasut yang dikiwi dan dijahitnya..


Dia jahit dengan teliti... Elok dan kemas..

Dan dia tersenyum bila dia dah siapkan kasut aku.. Tanda dia berpuas hati dengan hasil kerja dia..

Semua orang keliling dari yang kaya sampai miskin..

Semua tegur dia.. Semua kenal dia..

Aku respek pakcik tukang kasut nie sebab dia xpernah mengeluh bila buat kerja..

Aku? Herm.. Buat keje sket dah mengeluh..


Moral of the story.. Kerja kenalah ikhlas.. Dan bersungguh-sungguh..
Barulah rezeki datang tanpa berhenti dari Dia..

Hehehe.. Mekasih sebab bace.. = D

Makes me realize that once you are committed to your work..

All your effort was worth it..

Ahmad.Iqbal.Hakim

P/S : Selamat menyambut Isra' Mikraj... = )

3 comments:

  1. huhuhu terharu dengan kisah ini..ade lagi tukang jhit kasut yang iklas kat Malaysia ni..

    ReplyDelete
  2. sebenarnya semua buat keje ikhlas.. kita sebagai pelanggan atau pembeli..
    memang nampak kesungguhan dia bila buat kerja..
    = )

    ReplyDelete
  3. sila doakan sy sntiasa ikhlas ye :-)

    ReplyDelete

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...