Monday 13 June 2011

Bersusah Susah Dahulu.. Bersenang Senang Kemudian..

Assalamualaikum..

Nice weather we are having right? Hujan ke panas ke.. Semua pemberianNya..

Ni Hao Ma? Harap semua sihat walafiat hendaknya..

Me? Alhamdulillah.. Sakit tekak jer la burden saya sekarang nie..

Nasib la tak masuk konsert mahupun nasyid irama padang pasir.. Hahaha..


So, malam nie nak citer pasal pengalaman hidup lak..

Dah asyik-asyik tulis pasal update jer kan..

Sekali sekala nak dengar citer dari member.. Untuk kita berkongsi..

Sebab sekali aku cakap bukan aku copy paste dari mana-mana blog...

Ini memang dari senak ulu hati sanubari.. ( Ayat power tuh.. = D )


Bout Susah Dahulu Senang Kemudian... ( Ini peribahasa ke kiasan? Minta maaf.. Hamba sudah lupa.. )

Zaman nie aku tengok budak-budak muda dah ada macam-macam teknologi canggih..

Dari I-Phone sampai la I-Pad 2 la..

Microsoft.. Apple.. Juga apa kejadah techno lain..

Muda-muda remaja dah loaded.. Mak ayah kaya keje duit banyak..

Bagi aku.. Diorang nie langsung tak merasa susah..

Bagaimana susahnya hidup pada zaman dulu..

Aku yang lahir tahun 90-an dulu.. Bile banding dengan budak ALAF MILENIUM nie..

Jauh bezanya dulu dan sekarang...


Dengan kekayaan diorang nie.. Dari pandangan aku la..

Nampak diorang nie terlampau manja.. Tak pernah nak merasa susah..

Pantang balik kampung bukan nak salam nenek datuk..

Tengok.. Ada kabel internet tak kat kampung.. Kalau xder..

" Kengkawan, sowi la erk.. Balik kampung seminggu.. Internet takder sana... Huuuu.. ( Sedih ar nie.. ) "


Belum lagi dikira hangout dengan kengkawan.. Aku pernah nampak..

Jalan-jalan pergi mall mak aih dressing.. Kalah artis kowt..

Cap la.. Bling bling.. Sorang satu bawak I-Phone sendirik..

Nak lebih hebat.. Masing-masing bawak DSLR.. Tangkap gambar..

Then post FB..

TAJUK : " HANGOUT NGAN MEMBER, SERONOK GILER!! "

Setiap sorang duit dalam poket konfem RM 500 ++


For me.. I think biarlah kita bersyukur dan cuba untuk merasa kesusahan biar hanya seketika..

Kawan-kawan seangkatan aku.. Yang amik Diploma dan Degree..

Korang mesti dah rase kan macam mana susah bile dah takder duit?

Makan meggi.. And at the same time bayar pengajian..

Sakit wo..

Dan aku pun terasa sampai sekarang..


What i learn from my early years.. Sebagai remaja.. Dan kanak-kanak..

Duit itu bukan segalanya... Dulu..

Kalau dah ada RM 10 pun budak tue dah dikira kaya..

And bila dah kaya.. Sanggup belanja kawan-kawan.. Makan aiskrim dan beli jajan..

Mak ayah dulu-dulu cukup berjimat bila dapat duit..

Sebab gaji diorang tak sebanyak seorang pemimpin negara..

But dalam kekurangan itu pun.. Mereka masih ada satu lagi nilai..

Kasih sayang tak pernah luput..

Untuk tengok anak-anak berjaya.. Untuk mengajar bahawa dahulu hidup susah..

Jadi bila meningkat dewasa.. Kerja dan belajar rajin-rajin..

Bukan untuk ubah nasib keluarga jer..

Tapi dalam pada masa yang sama.. Menilai diri kita.. Apa yang kita kejar dalam hidup..

Kemewahan sementara atau kemewahan ukhrawi?

And itulah yang diajar ibu dan ayah aku..


Untuk menghargai tiap-tiap kesusahan untuk mencari punca rezeki halal..

Dan untuk menerapkan nilai kehidupan dalam diri anak-anak..

Supaya apabila besar.. Mereka kenal erti susah payah..

Dan tidak pernah mengeluh dalam mencari nikmat dunia dan akhirat yang abadi..


Thanks for reading!!


AHMAD... IQBAL...HAKIM

Inspired by a true story..

Malam.. 13 Jun 2011.. Isnin..


P/S : Thanks mom and dad.. For your effort.. Raising us until we are become a matured and hardworking adult.. = )

No comments:

Post a Comment

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...