Monday 30 May 2011

Some Words Aren't Meant To Be Said..

Assalamualaikum dear readers and bloggers out there..

It has been a shady day in this non-stop holiday for me.. And I might say that sometimes we should move on and change..

Not just by our action.. But through our thinking..

Be rational.. Thank you..


Ber'speaking ' lak aku tadi.. Hehehe..

Agak-agak leh jadi lecturer tak? Maybe not coz i might make half of my student asleep..

Hehehe.. So back to the topic..

Ape nak diceritakan hari nie?


Seperti dikhabarkan di tajuk atas ( atau anda memang suke klik blog tanpe bace tajuk dulu.. Saya faham anda excited.. Hahaha.. )

Ada sesetengah perkataan yang tak sepatutnya kita cakap..

Nope.. Not the 'F' words.. Bukan sekali kali perkataan buruk seperti B@B!, B**** dan seumpamanya ( saya pun jadi rimas bile sebut perkataan tue secara sopan.. )

But the word IF or KALAU.


Ala.. Ape nak diherankan sangat perkataan tue.. It's just a word bai..

Setakat pakai mase sembang.. Buat ayat xder masalah..

Bro, xkisah nak pakai buat ayat karangan ker.. Nak tulis cerpen 3000 patah perkataan ke.. ( Banyak tueh.. )

Or else..

What i want to say is perkataan ini digunakan dalam keadaan apabila anda menyesal..

Regret gegiler la..

Dalam pelbagai situasi..

X caye ape saye cakap? Tengok contoh nie keyh?

- KALAU la aku leh patah balik masa lepas.. Xder dah aku nak clash ngan awek aku..

- KALAU la aku belajar leklok, xkan dah dapat fail...

- KALAU la aku buat kerja dengan tekun, xkan la kena FIRED ngan boss..

and banyak lagi.. ( mention banyak pun tak abis.. )


Ada seorang sahabat aku berpesan.. Dia kata..

Tak baik kita nak sebut kalau nieyh.. Bile menyesal dah lakukan sesuatu perkara..

Pastu nak cakap kalau leh kembali balik masa lepas semua..

That's mean kita x bersyukur dengan apa Allah nak bagi.. Dugaan Dia..

Kita sebaliknya cuba mahu menolak Qada' dan Qadarnya..

Sedangkan Allah bagi cubaan dan cabaran tue.. Untuk kita muhasabah balik..

Apa yang xkena dalam diri kita.. Ape yang perlu untuk berubah..

Jangan dikenang balik masa silam dan cuba untuk menolak apa ketentuanNya...


Allah Maha Mendengar.. Mungkin kita ditimpa musibah.. Ada hikmah disebaliknya..

Mungkin Allah nak bagi kita kesenangan...

Dan bila nikmatNya masih belum tiba.. Jangan cepat putus asa..

Coz aku pernah dengar kata-kata dari sahabat aku..

Nikmat Allah nie ada 3 cara diberikan..

1.. Kita pohon dariNya.. Dan ia akan makbul dengan segera..

2.. Jika tidak dapat dimakbul.. Percayalah.. Allah telah menetapkan perkara yang lebih baik dari itu..

Dan yang 3.. Jika tidak termakbul.. Percayalah.. Allah akan beri kesenangan di akhirat kelak..

Thanks for reading...

Sama-sama kita berubah ke arah kebaikkan.. InsyaAllah...


Me.Mine.I.Am

Monday.30/Mei/2011.Noon


P/S : Kalau malas nak bersenam kat luar or jogging.. try kemas rumah.. Sapu lantai.. Cuci pinggan.. Aku berpeluh gak buat benda-benda nie.. = D

1 comment:

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...