Sunday 29 May 2011

Maju Depan.. Miskin Jiwa..


Assalamualaikum...

2nd post for today right? Huhuhu.. Nampaknye Iqbal Hakim does have a lot of thing to share..

Especially for all.. Banyak benda aku nak cakap..

Idea mencurah-curah ke ladang gandum.. HAHAHA..

Enough talk and chat ( aren't they the same? LOL )

Nampak tajuk post aku cam berat jer kan?

Cam name tajuk bahas piala presiden pun ada gak... Nie kalau aku taip..

Benda aku nak mention sebenarnya..

PERLUKAH SEBUAH KEMAJUAN YANG KEHADAPAN? ( nampak cam lagi berat je.. hehehe.. )


Aku tengok negeri aku ( i'm staying in Kelantan.. ) di mana pembangunan tidaklah selaju negeri-negeri lain..

Takder LRT.. Tiada bangunan pencakar langit.. Apatah lagi sistem perkhidmatan wi-fi yang canggih di setiap tempat...

Namun, rakyatnya masih lagi harmoni.. ( walaupun aku sendiri tahu kadar jenayah tinggi kat sini.. )

But still, bila masuk bab sosial.. Boleh kata terkawal lagi..

I look upon negeri-negeri yang maju.. Tak mahu mention name negeri...

Kemajuan yang mereka kecapi memang nampak jelas..

Namun sosialnya remaja di sana agak teruk..

Dengan bohsia.. Mat rempit.. Dan apa-apa jua perkataan yang tak  mampu aku ungkapkan..


Membuatkan aku terfikir.. Betulkah kemajuan yang kita mahukan..

Anak-anak muda sekarang hilang identiti.. Semakin terhakis budaya Melayu..

Hendonisme.. Liberalisasi.. Dan sosialisme yang semakin menebal..

Membuatkan aku lebih risau..

Pernah sekali aku terbaca di artikel.. Di mana ada seorang pengkaji sosio-budaya..

Menyatakan bahawa apabila meningkatnya taraf kemodenan sesuatu..

Maka nilai-nilai moral akan semakin menghilang..

Tak usah lihat ungkapan 'budi bahasa budaya kita' lagi..

Kerana bagi aku zaman sekarang manusia sudah hilang satu sifat penting apabila masuknya zaman kemodenan ini..

Sifat KEMANUSIAAN...


Sibuk mengejar duniawi sehingga lupa ukhrawi..

Mengejar kebahgiaan dunia hingga lupa kasih sayang anak yang seharusnya hakiki...

Bagi aku.. Biarlah kemajuan selaras dengan agama..

Bukan mahu berpolitik dan bermain-main dengan agama..

Namun seharusnya begitu..

Rasulullah membangunkan Madinah bukan dengan kemajuan ye kawan-kawan...

Baginda membangunkan Madinah dengan agama itu sendiri...

Yang kemudiannya terbina bandar perdagangan Madinah yang tersohor.. Dan ditadbir oleh seorang pemimpin yang amat warak..

Kerana Baginda yakin.. Agamalah yang membangunkan negara..

Barulah kemajuan itu menuruti...

Aku hanya menulis untuk kita sama-sama berfikir sejenak..

Berbaloikah kita menikmati kemodenan yang kekeringan sifat kemanusiaan manusia?

Cukupkah kemajuan yang kita capai.. Atau kita masih mengejarnya lagi?

Di mana letaknya agama?


AHMAD.IQBAL

29 Mei 2011.Malam


P/S : Diri ini juga harus berfikir begitu.. InsyaAllah.. = D


2 comments:

  1. betul.sangat betul.

    tapi..susah nak laksanakan (ayat skema =.=)

    nak bergantung pada orang atasan,orang ditengah buat hal.payah sekarang..

    apa pun,hope one day.ada satu pemimpin yang boleh bentuk balik negara kita dan meletakkan agama di tempat yang tertinggi. :)

    ReplyDelete
  2. mun.. actually orang atasan xder nak care pun pasal rakyat.. they just wanna have their supports and trust..
    duit rakyat diorang makan senyap-senyap..
    rakyat x sedar..
    sedar hanya bila barang naik.. minyak naik..
    kejar ekonomi.. kejar duit..
    mana moralnya? isk.. isk.. isk..
    yup.. harap2 nanti generasi kita ada la yang tolong perbetulkan.. = )

    ReplyDelete

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...