Friday 20 May 2011

Budak Sekolah Zaman Sekarang...

From my dad's and mom's generation.. Guru adalah seorang manusia yang amat dihormati..

Tanpa mereka.. Tak mungkin mereka berjaya sehingga kini..

Zaman aku.. Tak banyak bezanya.. Hormat guru tiada tandingannya..

Tiada belasah guru.. Tiada kurang hajar dengan guru..

Sekarang..? Satu persoalan yang membimbangkan...


Angin bayu membawa diriku.. Lalala..

Assalamualaikum to all my friends and viewers..

Terpanggil aku untuk membuat post baru pada malam nie disebabkan aku membaca blog seorang member baik aku..

Huhuhu.. Cik Cicimun.. Dengan postnya yang bertajuk ' Budak Sekolah '..

And aku boleh katakan satu perkara jer..

NOT ALL OF THEM ARE PAYING THEIR RESPECT TO THEIR TEACHERS...


Memang benar teori ada mengatakan.. Apabila satu arus permodenan melalui zaman ini..

Maka komunikasi dan teknologi semakin canggih...

Namun nilai-nilai murni makin menghakis.. Tiada lagi sifat budi pekerti..

Pelajar sekolah terutamanya sekolah menengah zaman millenium ini..

Or should I say ZAMAN FB nie.. Sudah pandai tonjolkan diri..

Sudah pandai bermegah.. Merasakan diri mereka sudah dewasa?


Kenape? Why must I said this? Well, we can see from all of the things they had done..

Bashing teachers.. Merempit.. Merokok.. Dan macam-macam lagi..

Bila pukul sikit.. Marah kat cikgu.. Nak saman sekolah..

Walhal budak yang dipukul tue cuma dirotan di tangan sahaja..

Jangan salahkan guru 100%, niat mereka hanya mengajar kita erti kehidupan..

Kerana kesakitan libasan sebatang rotan itu.. Tidak dapat dibandingkan dengan..

Terseksanya mereka menempuhi alam dewasa..


Kalau zaman aku dulu.. Sama macam ayah aku...

" Cikgu.. Tolonglah pukul anak saya.. Kalau dia degil.. Ajar dia sikit.. " ( Chuckle a little.. Huhu.. )

" Didiklah dia menjadi seorang manusia yang berguna.."

" Gunakan kekerasan jika perlu.. Xper, saya x marah.. Asalkan dia kenal erti kehidupan ini.. "

" X SEMUANYA SENANG.. "

Aku ingat lagi kata-kata tue.. ( Well, tang pukul tue aku dengar la.. bawah tue aku fikir maybe dad would said that.. mungkin dia bermonolog dalaman.. = D )


Budak sekarang dengan dye rambutnya.. Gaya shuffle diorang ( harap maklum.. aku pernah jugak.. hehe.. )

Kapel ke hulur hilir.. Pegang tangan.. Buat benda x senonoh..

Diorang nie semakin berani.. Dah xder dah segan-segan macam dulu..

Zaman hanset dengan FB nie benar-benar menjadikan mereka lebih berusaha..

Menonjolkan diri..

Kalau xder awek tue.. kirenye member diorang nie LOSER la..

Kalau x try rokok ke ice baby ke.. kirenye dia nie ULAT BUKU jer...

Kalau tak try buat EHEM.. tak JANTAN la namenye..


Who knows what next... And bile dah naik zaman universiti..

Toksah cakap la.. Aku dah saksikan ramai kawan aku dah hanyut..

Dari akar umbilah kita harus didik mereka..

Mengenal erti kesusahan..

Mengenal erti penat lelah guru dan ibu bapa dalam menjadikan mereka insan berguna..

Jangan salahkan diorang x pandai mendidik..

Jangan salah mereka kerana kurang kasih sayang.. Kerana Allah beri akal untuk kita berfikir dengan hikmah..

Tiada kasih sayang ibu bapa.. Masih ada Allah sayang.. Masih ada teman..

Carilah kawan yang memahami..

Banyakkanlah berdoa wahai adik-adik.. Ianya senjata mukmin..

Kerana Andalah.. MASA DEPAN NEGARA INI.. = )


Sekian..

AHMAD.iqbal.HAKIM

Jumaat Malam. 20/5/2011


P/S : SELAMAT HARI GURU!! TAK TERLAMBAT LAGI UNTUK AKU UCAPKAN TERIMA KASIH KERANA MENJADIKAN AKU SEORANG INSAN BERGUNA..

Terima kasih cikgu.. = )

2 comments:

  1. thanks.. jadi doktor @ medical assistant pun ngadap dak2 nie gak.. rebah motor la.. kena pukul la..
    balik spital jumpa aku gak.. tukang jahit luka..
    tukang basuh luka.. kikiki...

    ReplyDelete

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...