Wednesday 1 July 2015

Obat Hati

Hahaha.. Nampak sangat la bujangnye..
Something kept me going. What is it? It's old memories. Why?

Sudden urge to read back all the post that i had type. I was fresh at first. Noted that I didn't know much about blog.

But after some time i feel interested. Seeing the followers, the views and of course the widgets. Widgets are funky back in the days. Hahaha..

Penulisan dulu lebih kepada satu idea then post. Lain lain yang nak diluah harus di'post' pada hari lain agar kekal segar. Cara taip pun dulu hahaha.. lucu. Aku akan sengkang banyak antara ayat. Nampak interested sikit baca. Kan?

Tapi aku lagi nampak kalau tulis berperenggan pendek lebih mudah dan senang dibaca. Maka aku ambil keputusan untuk taip macam nie. Biar banyak pun perenggan asalkan sampai mesej. Ini post ketiga aku dalam bulan nie. Aku ada post sebelum nie tapi kekal draft. Sampai bila siap aku pun x pasti.

Kalau dikira diikut perkiraan dah 14 hari dah berpuasa dan hampir 9 hari aku tinggal puasa. Muka bengkak nie benar benar ganggu banyak benda. Tapi masih kekal sabar, insyaAllah. Hari nie 1 Julai 2015. Sekejap je masa berlalu.

Hari nie juga la minyak naik lagi untuk RON95 dan RON97 ( RM 2.15 dan RM 2.55 ). So much increase. Peningkatan ini mungkin tak terasa bagi mereka yang berada tapi yang sememangnya terbeban dari dulu lebih terasa kepayahan dalam hidup.

Bayangkan famili ayah kerja isteri tidak anak saraan 4 orang, gaji hanya RM 1K. Gaji RM 1K bukan semewah dulu dik kak. Bil air api naik. Barang dah kena GST, sekolah anak, duit bahan makanan, pakaian dan lain-lain. Keep in mind that si ayah kerja dengan penuh rajin dan berdedikasi. Kais pagi makan pagi.

Nampak tak macam mana dia nak bahagikan gaji dia dengan keluarga dia? Kau tak boleh nak salahkan dia sebab ada anak banyak, takde perancangan keluarga, belajar dulu malas. Semua NEGATIF! What you should do is to help when you need. Or just senyap sambil doa moga Allah permudahkan kehidupan keluarga tersebut.

Tiba-tiba nampak macam serius je blog nie.. hehe..

But on a serious note, selain dari masalah nie terdapat banyak lagi perkara yang kadang kala kita ambil berat, kadang kala kita tak. Ada masa kita bersungguh, ada masa berita tue macam dah basi sangat. Meh nak listkan apa terjadi dalam bulan Jun nie.

- Supreme court luluskan gay dan lesbian berkahwin di USA. ( tepuk dahi jendul, dekat sangat dah dengan Qiamat nie.. )
- Penderaan kanak-kanak tidak mengira bangsa dan ketika
- Gaza, Yaman, Iraq, Syria bergolak lagi. Banyak syuhada mati dibawah tangan tangan laknatullah.. ( aku sedih dan takut tengok mayat mereka, ada yang masih bayi lagi.. )
- Pergolakan politik Malaysia yang serius, dengan statement pak menteri yang sememangnya buat rakyat sakit kepala.
- Barang naik menjelang Ramadhan dan Syawal.
- Isu 1MDB yang masih belum ada penyelesaian.

Well, that's about it. Aku taknak mention pasal hal artis. Cari dan ambil tahu sendiri.

In conclusion, manusia atau NA-SA-HA diberi Allah kesempatan dalam kehidupan ini, sama ada sihat atau sakit, masa terluang banyak atau sempit, kaya atau miskin agar menggunakan akal dan iman agar sentiasa beramal dan mengingati Allah sentiasa dalam setiap permasalahan, pertelingkahan yang dialami.

Gunakan peluang itu sebaiknya kerana ramai yang dikubur sana mahu hidup kembali di dunia untuk beramal dengan bersungguh-sungguh. InsyaAllah. Tatkala hidung menghirup udara Allah ini, ambil peluang untuk mengenali Pencipta kita.

Agar mendidik hati istiqamah, bersyukur dan bertawaduk. Menyelesaikan masalah dengan hikmah dan tidak mudah cepat melatah.

Polish iman agar kekal sinarnya.. =)

No comments:

Post a Comment

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...