Sunday 5 July 2015

IMF Dillema

Scary isn't it? This is my teeth right now ( contoh je nie.. )
Tatkala manusia semua masih ada yang lena dibuai mimpi, mengantuk disorongkan bantal setelah bersahur dan solat Subuh, aku yang masih lagi segar seperti baru pekena kopi menaip bagi meredakan rasa tidak senang hati ini.

Hehehe.. Banyak benda nak dikhabarkan, diceritakan buat diri masa hadapan agar membacanya tak lekang mengambil pengajaran darinya.

It's official. Sebulan aku akan pakai IMF kat arc-bar nie. Benci, bengang macam mana pun aku kena terima memandangkan rahang aku dah beralih ke arah kanan. Doktor gigi kata mungkin dagu dan rahang akan bengkok permanent kalau tak pasang. Aku dengar dan aku patuh, walaupun dah terlepas beberapa ayat geram dan mood yang tak baik.

IMF ialah er kejap, google. Ok, IMF ialah Intramaxillary Fixation di mana arc bar yang telah dipasang di gigi akan diikat pula dengan besi di keliling arc-bar tersebut. Dia ada besi penyakut khas untuk pastikan gigi aku sentiasa terkatup, tidak terbuka selama sebulan. Makan? Langsung tak boleh masuk memandangkan gigi depan dan kiri kanan diikat.

Jadi macam mana nak dapatkan nutrien? Puasa macam mana? Well mula-mula aku tak berpuasa dulu. Lama kelamaan dah dapat terima pasang benda nie aku train jugak puasa. Nutrien banyak dapat dalam susu, yogurt dan nestum. Pendek kata aku mat bijirin sekarang. Minyak tak makan, roti dan nasi apatah lagi. Berat pun dah kian susut.

Perasaan? Macam-macam. Still try to cope with sadness sebab nikmat Allah untuk menikmati makanan Dia tarik sementara. Untuk kebaikkan dan kemaslahatan aku gak. 1st and 2nd day memang letih, campur marah dan geram. Bulan puasa kot, lagi terserlah la diri aku. Dengan tanpa apa-apa bisikan aku cepat marah dan moody.

Perspektif aku kat doktor gigi berbeza-beza. Mixed. Kadang geram, kadang relieved. Mungkin sebab banyak benda dah diorang buat kat muka dan gigi. Esok nak buang kapas kat pipi lak. Wonder how they will pull it off. Sebab masa pasang arc bar, bersih gigi dan pasang IMF tak pernah tak sakit. Mesti akan sakit jugak. So, aku agak takut untuk esok.

Doa moga mudah buang kapas di pipi. Sebab muka dah makin kurang bengkak. Gusi still ada darah campur air liur jadi kadang tue sampai 6-8 kali buang air liur. Rasa darah ngalir. Tapi kadang dah tidur telan jer walau pahit masam. Dugaan yang Allah beri. I may seems strong typing this but inside only He knows.

Doa dan juga pesanan mak abah aku especially banyak buat aku fikir. Banyak bagi nasihat suruh sabar. Tabah. Sama juga cikgu dan kawan-kawan. Lemah beb hal sakit nie. Tak pernah kena sakit seteruk nie. Allah baru uji sikit jer. Tapi pemikiran aku, perangai aku dah macam orang tak tentu hala. Highly respect mereka yang ada sakit lama. Anda memang betul-betul kuat.

InsyaAllah. Train my best mentally for anything. Put aside brag, i really need a boost on confidence and supports from everyone. Especially Him. He knows all the things that I need for the past years.

He knows all the sins i did and how few my deeds are towards Him *sigh*

Moga aku yang baca nie lebih beramal dan ingat pada Allah.
Moga sentiasa mencari redha dan hidayah. Jauh sangat dah diri nie. Cuba dekat sikit denganNya.

=)

No comments:

Post a Comment

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...