Tuesday 6 August 2013

Pemergian Sebuah Keamanan Diri..

Ramadhan.. Aku pasti merinduimu..
Ramadhan membentuk diri manusia menjadi lebih baik.. Memperbaiki segala kekurangan serta mempertingkatkan amalan..

Bulan di mana nafsu merupakan musuh utama.. Sejauh mana 'tarbiah' sang syaitan selama 11 bulan berkesan.. Sama ada kita menjadi seorang Muslim dan Mukmin bertakwa..

Ataupun tertewas dengan malu dan pilu..

Aku mahu letak diri aku pada aras di mana aku rasa ada nikmat sedikit dan ada banyak keburukan..
Aku tahu Ramadhan pun akan pergi.. Entah bila boleh ketemu bulan yang penuh barakah nie..

Kalau dikirakan bilangan terawikh.. Semakin berkurangan..

Amalan pembaziran.. Pertengahan Ramadhan teruk sekali ( masyaALLAH.. ) namun aku semakin kurang membazir di penghujung..

Al-Quran? Jangan ditanya.. Segan diri... Selak pun tidak apatah lagi baca..

Hangat-hangat tahi ayam.. ( Yup, memang aku kena cakap benda nie.. )


Self-motivation aku hanyalah pabila aku menaip kembali setiap ungkapan kata-kata yang sebenarnya hadir dari lubuk minda tulus dan hati yang bercahaya..

Mungkin pahitnya kebenaran dan hakikat diri aku dapat simpulkan dari setiap abjad aku taip di komputer nie..

Tak perlu kata diri baik.. Kita sendiri tahu menilai diri..

Jujur aku katakan aku tak puas hati dengan diri aku pada bulan Ramadhan ini..

Lebih teruk, aku balik je dari makan terus tido.. No active program...

Yang terlebih aktif buka FB dan Twitter.. Sampai tak tido..

Just like now.. ( *Sigh* )


Guess i need to seek guidance from Him.. as always..

Rindu aku untuk iman kembali membuak-buak di dalam dada.. Di mana setiap perkara dibuat penuh kejujuran dan ketekunan...

Tiada rasa resah dan gelisah.. Tiada penipuan hanyalah amanah dan adil..

Segenap ruang waktu dan tempat aku isi dengan mahmudah.. Sebanyak mana cara aku cari untuk menjauhi mazmumah..

Al-Quran kalam itu... AyatNya yang aku rasa wajib aku hayati..

Serta setiap zikir kepadaNya yang bukan sahaja basah di bibir... Malah tersemat makna dan keagunganNya..

Moga setiap bait ayat aku taip bukan sekadar semangat...

Tapi satu iltizam..

InsyaAllah..


Andai sebiji beras kau kutip apabila terjumpa dan kau simpan setiap waktu.. Di mana kau berada..

Pabila sampai waktu kau susah.. sebiji beras itulah yang akan membantu kau..

Yang mungkin tidak tersangka oleh kau telah menjadi seguni beras..

Itulah kualiti amalan yang penuh kesabaran dan kekhusyukkan.. Niat hanya berlandaskan ALLAH..

Jadilah kau sang pengutip yang menghargai setiap nikmatNya..

= )


No comments:

Post a Comment

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...