Sunday 25 August 2013

Crashed.. Burnt.. And Souly Save.. Ipoh!

Last day packing
Bismillah... Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..

Aku mulakan post nie dengan pesanan dari penaja..

Kelajuan membunuh.. Ingatlah orang tersayang.. Malang tak berbau.. Sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tidak berguna ( tak masuk langsung pesanan last tue.. hahaha.. )

Semua benda di atas berkait rapat dengan satu benda jer..

Dalam minda semua mesti dah fikir satu benda jer.. Kemalangan...

Yep, sekali lagi Ahmad Iqbal Hakim mengalami kemalangan dan tanpa segan dan silu post pengalamannya dalam blog..

Untuk memperingati semua agar tak guna kau speeding sampai 100km/j semata-mata nak cepat sampai..

Biar lambat asal selamat.. Hehehe..


Jadi aku dah pun habis program PPW di penang setelah hampir 10 bulan berkhidmat di kecemasan..

Banyak pengalaman yang aku timba.. Ilmu yang aku peroleh.. Memori manis dan pahit sepanjang kerja kat sana..
Staff kecemasan pun dah macam adik beradik dah... Jadi, majlis makan-makan untuk perpisahan dah buat.. Surat cuti serta surat lapor diri pun dah dapat...

Bilik kat rumah sewa pun aku dah kemas serta barang-barang aku tinggal kat rumah sedara aku..
Tinggal satu benda jer.. Balik ke Ipoh.. Dalam fikiran aku jarak tak jauh dah..

Then mungkin keyakinan tinggi sangat kot.. Expectation bahawa aku boleh pergi sorang diri..
Sedangkan member aku yang duduk Ipoh ajak pergi sekali...
Dan juga nie kali pertama aku bawak motor jarak jauh.. Jadi aku yakinkan diri saje untuk pergi.. Berjaga-jaga untuk pasti kemungkinan eksiden? Semestinya..

Jujur aku masa bawa motor nak ke Ipoh agak laju.. Dengan barang yang banyak..
Sepatutnya speed aku tak lebih 80km/j dan duduk di lane kiri..
Nie le akibat nak potong kereta then masuk fast lane sebelah kanan... BAM!!

Motor dengan aku terbabas.. Terseret agak dalam 50 meter gak la... Berasap habis...


YA ALLAH.. Ingat dah mati dah.. Nyawa aku masih panjang..
Serius memang terkejut dan still leh calm lagi.. Allah itu Maha Penyayang.. Yang tolong aku Chinese dan Indian masa aku eksiden semalam..

Memang supportive dan menolong atas dasar manusia.. Chinese tue langgar aku..
Kereta dia calar sket tapi dia lebih risaukan nyawa aku.. Berhenti untuk tolong angkat beg aku dan jugak motor aku..

Lepas tue ada lori hantar barang berhenti semata-mata nak tolong aku hantar motor ke bengkel motor kat Ipoh TANPA SEBARANG BAYARAN... He's an Indian, a good Christian fellow which on his way to Silibin and rest assured me that he will sent me and my bike to the best workshop in Ipoh..

Both are non muslim and both are good Samaritan..

Humanity restored...

Dari sudut tue aku mula lihat yang kita ini adalah manusia, lain warna kulit dan bangsa tapi punya kemanusiaan. Punya timbang rasa dan juga tolong menolong. Kita adalah rakyat Malaysia yang hidup dalam suasana harmoni.

Terima kasih atas pertolongan dan juga cakna mereka dengan keadaan aku lepas kemalangan. Yang paling terkejut Chinese yang langgar tue tak charge aku apa pun. Sama dengan Indian yang susah payah angkat motor dengan Chinese masuk lori dia dan tolong hantarkan aku sampai ke Ipoh. Hanya Allah mampu balas.

Moga diberi rahmat dan hidayah. = )

So, Ipoh mengalu-alukan kehadiran aku di sini dengan cara paling unik.. sakit ( probably? ) dan indah dari pelbagai sudut pandangan..

Ouch.


No comments:

Post a Comment

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...