Thursday 25 August 2011

Tazkirah Simple Sang Student...

belum raye dah main bunga api.. hehehe..
minggu nie aku praktikal kat dewan bedah or in english Operation Theater..

dari 8.00 am sampai 5.00 pm.. dalam dewan tue teramat la sejuk.. di tahap beku bekuan..

aku masuk sana.. kena dress up pakai baju OT..

sememangnya tak boleh pakai pakaian casual mahupun ala-ala gala sekalipun..

cukup baju dan seluar OT yang simple tanpa ada labuci mahupun bling-bling..

but pengalaman tue nanti jer aku citerkan.. hehehe..


jam struck 1 o'clock..

as the rest of my day... this time was precious.. sebab aku akhirnya boleh rehat..

and as a part of my muslim duty.. to perform Zohor solah is a must!

sampai jer surau aku baru teringat satu perkara..

alamak... USTAD SEMALAM SURUH AKU PREPARE UNTUK TAZKIRAH!

memang aku dah siap2 bawa buku akhlak muslim..

tapi lom bace lagi.. tak prepare ape pun.. ( cuak giler mase tue.. )


kalau nak diingat kembali.. zaman sekolah menengah aku dulu ada la..

orang panggil T-5.. atau tazkirah 5 minit... ( sowi la kalau salah.. sebab aku x ingat sangat.. )

masa tue aku ada la perform gak tazkirah untuk junior.. tapi masa tue masih berilmu..

fresh lagi kowt.. Al-Quran Sunnah dengan Syariah Islamiah aku bace..

siap amal lagi..

nie dah masuk kolej dah tinggal dah semua tue ( adik-adik jangan la jadi cam saye erk.. ilmu dimanfaatkan.. bukan hanya untuk pass exam saje.. )


berbalik pada citer tadi.. habis solat Zohor semua.. makmum duduk..

tunggu sape la yang nak bagi tazkirah pulak..

ustaz yang suruh aku bagi tazkirah nie bukan calang-calang.. tazkirah dia best!

tapi sayang.. aku asyik terlelap jer.. ( maklumlah.. dok dewan bedah berdiri memanjang.. mane leh duduk.. )

so, dah yang lain bagi tazkirah power... aku mulakan dengan salam..

dan bacaan zikir..


gugup bace tazkirah... sebab bace buku jer.. tapi, untuk tak menampakkan aku bace straight forward jer..

aku selitkan pengalaman aku berpuasa sekali..

sebab sebelum nie aku memang seronok bila puasa.. bulan Ramadhan nie jer la waktu kita beramal..

baca hadis dan firman Allah berkenaan akhlak muslim..

pada mulanya aku malu.. sebab bagi tazkirah nie.. diri pun kena elok..

sedangkan aku banyak dosa dengan DIA.. namun hari nie lepas tazkirah jer..

it open my heart a bit..

bukan saja-saja ia mendidik orang yang mendengar.. malah diri sendiri..

supaya apa yang dikatakan itu bakal diikuti.. InsyaAllah...

dalam erti kata lain... aku jadi terharu dengan ayat-ayat yang aku baca..

amalan yang aku ceritakan.. aku akan cuba lakukan...

dan tidaklah hanya sembang kosong sahaja..


habis tazkirah semua balik.. Alhamdulillah.. lega rasa...

namun aku puas.. biarpun banyak gagap dan tak la lancar mana.. at least aku dah sampaikan..

kebaikkan kepada setiap saudara seISLAM...

AMIN...


AHMAD.iqbal.HAKIM

No comments:

Post a Comment

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...