Tuesday 9 August 2011

Bersangke Baik Bersame Kite..

setelah aku membedal nasi berserta lauk ayam pedas dan telor masin..

aku bersolat Maghrib dan terus mengadap laptop untuk menaip blog baru..

on jer FB ramai dah pakat tanya...

especially dak perempuan la.. eh, iqbal.. ko x pergi solat terawikh ke?

bulan puase la bulan elok buat terawikh ( er.. yer la kan sebab bulan Ramadhan jer leh buat? konpius aku.. )

kitorang perempuan xper la.. hik.. hik.. hik.. ( gedik memanjang jer... )


this isn't the 1st time i had been ask.. mase pose tahun lepas pun same gak..

asal aku on9 jer.. ada la accuse memacam..

malas ( memang xleh dinafikan la.. ) x suke buat terawikh ( whoa.. jangan le cakap camtue.. aku buat gak solat terawikh.. )

and other accusation yang diorang anggap begitu cruel terhadap diri aku..


pertama sekali.. solat terawikh adalah sunat dilakukan di mana tidaklah salah jika tidak melaksanakan..

kalau buat lagi baik.. banyak pahala..

kedua, anda pernah terfikir tak.. adakah yang pergi terawikh itu benar-benar pergi ke masjid menjalankannya?

coz from my observation.. mostly kids and teens keluar memalam dengan alasan nak bersolat terawikh..

sedangkan diorang keluar jumpa kawan.. jalan-jalan malam sebab siang penat berpuasa..

i know i had that experience myself.. tapi aku jalan keluar SELEPAS solat terawikh..


minda kita sebagai seorang muslim tidak seharusnya disempitkan dengan pemikiran..

yang meyatakan kalau orang tersebut x keluar bersolat terawikh.. bermakna dia pemalas atau ape-ape same waktu dengannya...

or any tuduhan yang membabitkan amalan dia dengan Allah..

kerana kita tak kenal betul-betul diri kawan atau orang yang kita sebutkan tue..

sometimes.. human accused people for no reason..

bila dah tahu kebenaran... malu xbertempat.. mungkin orang yang dituduh itu lebih mulia darinya..

sebagai contoh.. Iwan Dangdut.. siapa tahu dia kembali ke pangkal jalan..


the point is.. stop blaming and pikir bahawa manusia buruk luar.. buruk dalamannya..

hikmah dan petunjuk Allah hanya Dia Yang Maha Berkuasa...

dan setiap tuduhan tanpa bukti kukuh.. hukumnya adalah FITNAH..

dan tahukah anda.. FITNAH itu lebih besar dosanya dari membunuh?

that's the whole story...


sorry bout being serious today.. mungkin sebab dah puas dengar cakapan orang..

ape yang baik datang dariNya dan yang buruk juga datang dariNya..

tapi bersandarkan kepada kelemahan saya sendiri..

semoga Ramadhan memberi keluhuran hati dan keterbukaan minda untuk berfikir..

dan beribadah dengan penuh rasa rendah diri..


May peace be upon you...

No comments:

Post a Comment

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...