Tuesday 29 April 2014

Rant - Fences Grilled To The Head ( Literally.. )

Sejuk.. bukan seram sejuk.. but chill.. Yerp, i'm in my clinic right now..

Just finish check-up.. dressing sikit ( meaning cuci luka ) dan jugak prescribe medication..

All in this wonderful life of a medical assistant.. on call week..

Nais! ( In both sarcastic tone and accept the fate.. )


Assalamualaikum.. Hehehe.. Just kidding.. Memang kadang-kala boring dan juga rasa tak enak bila aku on-call.. i have to confess..

Sometimes, it kinda worse when you having a mild SOB patient associated with heart problem come.. banging on your door at 3 am in the morning..

But nevertheless.. work is work.. and as far as i know.. Masa memula ketuk atau terima call..

Memang muka aku masam mencuka.. I find it hard to get used to be smiling and all happy accepting patient like my seniors..

Ya ALLAH.. totally different from my facial expression..

Well, believe it or not.. Our on call sources are from others pain ( Ouch.. )

Kalau ada pesakit hari tue.. adalah duit.. Every pesakit kita boleh claim masa..

And so the theories is true when you work.. it kinda means your boss pay your valuable thing..

Which is time.. And all agreed.. Time Is Gold..


Hahaha.. Putting things aside.. Tadi aku baru cuci luka pesakit.. Kalau time on-call nie sememangnya best! Kenapa? Timing..

Yerp, timing memang terbaik.. Sometimes i think i might have to be prepared at all cost..

Kena alert tahap kesatria baja hitam.. Kekadang macam ada spider sense..

Ok, kenapa? Asal aku makan jer.. Belum sentuh sudu dengan pinggan.. Call from unknown number..

Pesakit call.. Emergency!!! And you might have to finish your delicacies fast and without a proper thanks or digestion..

Then, bila dah sampai.. lain dari dijangka.. Sometimes demam pun pernah.. Well, tak perlu la nak rushing kan? Then again, this is NOT MY CLINIC.. this is just my work-place.. so, terima..

Dan bekerja dengan penuh dedikasi..


Rasenye bila aku type dan bace balik apa aku type sekarang.. I found that maybe i'm not thankful enough to work at KKM.. or to work in this clinic.. Membebel dan berceloteh..

Jujurnya aku suka.. Dan mungkin terbawa-bawa aku terlepas.. Tapi manusia mudah melakukan kesilapan..

And i just got a whole mountains of sins.. AND a heavy responsibility..

Adaptation to the work.. To restore my faith and to be diligence in my prayer and religion is always my obligation..

So, bila aku taip semua nie.. ia melambangkan bahawa ada lagi sekelumit minda yang masih alert, masih mengharapkan perubahan walau perlahan dan memperbaiki segala kesilapan diri..

Panjang atau tidak.. Ber'idea' atau sekadar mengisi masa.. Aku puas..

Alhamdulillah.. sekali lagi aku post benda yang aku nak luah.. Terbuku di hati yang lama simpan..

Maybe dah biasa sangat baca blog someone initiate my self conscious not to be afraid and face on my problems everyday..

That is through blogging..


Rasa lepas nie makin kerap la aku blogging.. oh yer.. Before forget.. Kali nie aku nak buat penutup sket..

Dah banyak sangat blog aku post tak ada penutup melainkan

' Terima kasih bace.. TQ READING.. TATA.. '

Nak jugak la selitkan sedikit nasihat dan pesanan diri dan saper yang bace blog nie...

1. Face your problem with passion and never give up.. Stress tue biasa dalam hidup.. Overload beban keje..
Ramai pelanggan atau patient.. Kerenah dan jugak 'pe-el' orang.. Kenalah bersabar dan teruskan kerja dengan diligent.. kita tahu lambat laun kerja akan settle.. orang akan kurang ramai.. perangai orang tue pun reflect perangai kita outside.. So, accepting and move on by positive thinking and positive effort is one of the best way..

2. Dear heart and soul.. Please don't forget Allah always.. Pesanan untuk diri nie.. Sebab aku perasan diri aku nie selalu sangat drifted.. Merasakan pinggan dalam dapur lagi penting dari azan solat asar atau isya'..
Makan timing je tepat.. Solat idak.. Dear Iqbal, change the way of life.. Living the way of Islam and accepting the light with keikhlasan diri.. Allah duga kita kehidupan nie.. Semakin perit dan semakin sukar kehidupan kita adalah dari bebanan yang kita boleh tanggung.. Dan Allah sendiri tidak membebani hambaNya melainkan apa yang termampu..

3. Lose weight.. Now try to eat less rice and try bread.. Early morning no nasi lemak.. HAHAHAHA..
Less caffein more water.. Less condense milk.. more sugarly... SMILE.. ( seriously sugar must cut also la.. )
AND A BIG NO-NO to KFC whatehek every fast food.. InsyaALLAH BOLEH.. Hehe..


Dah.. Kuat menaip dah diri nie.. Thanks! Arigatou!!

Assalamualaikum..  

No comments:

Post a Comment

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...