Tuesday 11 September 2012

Tuesday Thinking - 9/11

Word said it all..
what i want to type? isn't about my life again? most probably the readers are bored with my long-telling-a-lot-paragraphing story..

oh well, this is my room.. my mind and my space to write?

i being blessed with my enormous idea before i type..

and as i type even one letter.. the mood just disappear..


assalamualaikum semua.. apa khabar? sehat? hopefully.. all's well and healthy insyaAllah..

today is the day where I.. um.. did.. nothing at ALL..

memang sudah lama aku menunggu surat offer.. masih belum kunjung tiba..

dan janggut serta misaiku telah di'trim' pada hari ini.. ( terime kasih En. Pencukur.. sebab muka saya jadi kurang serabut.. )

my room are all mess.. dan adik ke-5 aku sudah pun menamatkan hari pertama peperiksaannya..

gembire la seketika.. haha.. sian tengok mengadap buku je..


hari nie dalam waktu nak habis hari Selasa baru aku perasan satu post..

yang menceritakan tentang 9/11 punya tragedi.. now, guys and girls.. we all know what happen at that exact date?

bila aku tanya adik perempuan dan lelaki aku.. ( dalam lingkungan 14 tahun ke bawah.. )

semua tak tahu pasal WTC punya incident..

dan aku tak la nak suruh diorang ingat pasal tragedi tersebut.. But that day marks the world's view...

how all the nation sees us Muslim.. Islam.. as a terrorist..

bermula pada hari itu la semua mata mamandang serong seorang lelaki yang memakai kopiah dan lebai serta wanita yang bertudung dan berhijab..

sedangkan spekulasi dan juga teori yang kukuh banyak menyatakan ianya dirancang..

dirancang? betul ke? tak caya la..

mulut aku kunci dan mata anda memerhati.. carilah dalam laman mana-mana sekali pun.. sudah ada banyak pendedahan.. tak perlu aku jelas panjang lebar..


so, i pay my respect to those who lost their love ones.. which fight to survive and fight to save people..

but dear world.. a renowned nation which always threaten other countries for their economics..

bila dah berlaku kejadian tersebut.. kita nak kesiankan rakyat mereka sedangkan..

macam mana pulak dengan world wide hunger? lebih lagi mangsa mati kebuluran dari kematian ketika tragedi tersebut..

mangsa mati disebabkan perang SEBELUM 9/11 ( krisis minyak Iraq ) dan SELEPAS  9/11 ( ancaman 'kunun'nye pengganas militan Islam.. alahai dunia.. )

belum dikira mangsa peperangan yang kebanyakkan dari Asia Barat.. ( Palestine, Iraq, Mesir, Syria..)

propaganda atau tidak... mata hati manusia dikaburi..

tidak salah jika sedih mengenangkan tragedi tersebut..

namun hati kita dan juga tangisan kita haruslah pada pejuang yang menjuangkan kebebasan dan keamanan negara mereka seperti negara-negara bergolak..

tak perlu dicerita negara mana.. masing-masing ada media elektronik..

buka dan baca setiap inci cerita dan kisah mereka..

buffer setiap video dan nota kisah mereka.. bagaimana mereka menderita lebih perit dari mangsa 9/11..

even for me.. thousands of sad stories.. are from our own brother..

which survives by only our pray.. and not by our hand..


stop sekejap.. berfikir dan kenang kembali.. bagaimana mereka di sana..

thanks for reading.. =')

No comments:

Post a Comment

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...