Wednesday 11 July 2018

Hargai Renal Anda..

Assalamualaikum. Whoa, it's almost a month since I last updated my blog. Lots of things happen in my life. Yang baik dan yang kurang baik. It turns my life around a bit. But I'm still who I am.

Mungkin sedikit kemalasan melanda. Hahaha..

Sekarang aku bekerja di unit dialisis. Benda baru bagi aku. Mesin dialyzer, filter dan air RO atau Reverse-Osmosis adalah antara peralatan baru yang aku belajar. Lebih banyak mengetahui tentang proses membersihkan darah dari kekotoran dan kuman serta bahan toksik. Kebanyakkan yang datang ke unit dialisis mengalami masalah dengan ginjal atau buah pinggang mereka.

Aku paling tak suka bila nak update blog bagai, mengantuk dan hilang idea. Please jangan hilang passion tue wahai diri. Hahaha..

Jadi pesakit akan datang selang sehari untuk buat dialisis di unit ini. Jumlah air yang mereka harus minum juga dicatu agar ianya tidak membebankan jantung dan badan. Sebab bila ginjal rosak atau tidak dapat lagi menapis darah seperti biasa, lebihan air dan elemen lain dalam darah yang sepatutnya dikeluarkan akan berkumpul dalam badan.

Memberi kesan kepada pernafasan, pergerakan dan degupan jantung. Pesakit akan sesak nafas, pening kepala dan sebagainya. Secara umumnya. Jadi mesin dialisis adalah satu keperluan bagi mereka untuk mengekalkan jumlah air dalam badan dan pada masa yang sama mengeluarkan bahan kumuh dalam darah agar darah yang dialirkan ke dalam tubuh dapat memberi fungsi sepenuhnya kepada badan.

Dah jadi cikgu biologi lak aku taip panjang nie.. Hahaha. But itulah prosesnya.

Thanks for reading. Although it was a short one. Hahaha..


No comments:

Post a Comment

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...