Tuesday 5 July 2016

Panas Dan Lembab

credits to www.kembaraminda7.com
jam hampir masuk pukul 2.00 pagi..
selepas minum dua Wonda Coffee, aku dah tak boleh tidur. Solat Isya' belum lagi. InsyaAllah, selesai blog nie aku beransur solat. chatting dengan adik yang sekarang baru selesai solat Subuh kat Sendai, Jepun. bersembang soal kahwin, soal dunia dan akhirah. mata belum rabak, diri belum letih. aku teruskan menaip agar boleh aku kurangkan sikit rasa kebosanan.

Kelantan cuacanya sekarang amat panas dan lembab. Panas terik pada siang dan malamnya, lembab ialah apabila baju atau seluar dipakai mudah peluh. Perlu kering di ampaian setelah keluar ke mana-mana. Aku kalau di rumah selesa dengan kain pelikat. bak kata brader yang aku jumpa kat bazar Ramadhan petang tadi, terik panas dan dahaga bak sahara sekarang. Amboi madah beliau.

Seharian aku tido. Sememannya bukan antara hari-hari produktif aku. Dari jam 1 sampai la jam 4. Solat jangan dilupa. Beli sikit barang pagi tue kat Aeon Kota Bharu. Suasana? Ramai sangat orang berasak tiap-tiap kedai untuk beli baju seluar kasut untuk raya nanti. Aku dah beli awal dulu, memang ada jualan murah. Jadi, aku ikut sama famili mak sedara beli barang kelengkapan untuk anak-anak mereka.

Laptop pun hari nie aku buka setelah lama aku simpan dalam beg. Keinginan nak sedut cerita tue ada tapi mindset diri sibukkan diri dengan benda lain. Banyak tengok phone je. Kalau tak memang sepanjang masa aku dengan laptop. Kami tak dapat dipisahkan, bagai aur dan tebing. Saling melengkapi. Aku hidupkan dia. Dia berbakti dengan aku. Loyal habis. Haha..

Jadi free time aku lepas nie mungkin waktu malam macam nie. Di mana suasana sunyi dan elok untuk aku post blog, cerita macam-macam tentang apa berlaku di sekeliling, dalam media massa dan media sosial dan berkongsi pengalaman yang aku dapat dari tiap tiap perkara yang aku alami. Right now I'm gathering resources and ideas for my next post. About Baitulmuslim dan juga pertemuan pertama.

But I rather stop right here. That's for another story. InsyaAllah.

Sebelum habis, kepada reader semua.. moga selamat sampai di destinasi. Banyak benar kemalangan sejak dua menjak nie. Kematian sekeluarga yang selalu buat kita insaf. Harap biar berkekalan keinsafan tue tatkala bawa kereta. Jangan laju. Kecuali kalau benar kenderaan tiada. Maka potong dengan berhemah.

Yang tak dapat balik beraya, berkhidmatlah dengan penuh dedikasi, belajarlah dengan penuh keazaman. Penuh kesabaran dan kekentalan jiwa. Aku dah merasa tak balik hari tue, it wasn't that bad. Jangan diikutkan sangat emosi nak beraya tue. Bukan bermaksud ignored terus, tapi hadirkanlah suasana raya tue ditempat kerja atau belajar. Tak la terasa sunyi. Yang ada akses internet tue, webcam la dengan famili. Bukan hanya download cerita je. Hahaha...

Ok. Enough la eh.. Meraban nanti. Assalamualaikum. Nyte.

No comments:

Post a Comment

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...