Tuesday 10 November 2015

Tuesday Thinking - A Walk To Remember

Syurgaku
Duduk dalam rumah. Hari ini cuti Deepavali, jadi klinik tak buka. Aku rasa banyak habiskan masa rehat kat rumah. Walaupun dalam hati ada mood nak kerja. Pelik bukan? Bila tengah kerja nak cuti, bila dah cuti nak bekerja. Hehehe.. manusia tak pernah puas. Walau dalam perkara semudah ini. =)

Dalam 3 minggu kalau tak salah kerja macam-macam benda berlaku. Alhamdulillah yang baik ada yang kurang baik pun ada. Motivated semacam hari ini dalam menaip tentang diri. Sebab hari-hari diri ini bertarung dengan sang tanduk. Jihad dalam amal dan jihad menegah diri buat dosa. Bukan senang wo.. kerap kali kalah.

Genap satu tahun klinik aku buka pada 3 November lalu. Pelbagai jenis pesakit, sakit dan ragam aku jumpa. Yang betul-betul sakit, buat-buat sakit. Kemudian apa yang berlaku sepanjang aku kerja kat sini dan life aku selepas pindah dari Lintang. Kemalangan, masuk wad, putus cinta dan kesunyian. Yup, aku dah merasa semua. Bukan bermaksud aku semakin kuat.

Tidak sama sekali. Tapi banyak buat aku fikir pasal amal. Tentang nilai hidup, kekeluargaan. Setiap pesakit yang datang aku dapat singkap cerita mereka. Tak semua indah, bahgia. Setiap dari mereka ada kisah sedih mereka sendiri. Aku sebagai pendengar adalah seorang yang terbuka menerima cerita mereka. Tapi bukan seorang yang pandai menyelesaikan masalah. = S

Minggu nie banyak OT buat, banyak masa nanti aku luangkan di klinik kesayangan. Moga terus sabar dalam merawat pesakit, tak mudah melatah dan marah. Allah tengah uji hambaNya dalam pelbagai perkara. Komited atau tidak seorang hamba mengekalkan keimanan kepadaNya dalam amal dan pekerjaan. Moga terus kekal dalam istiqamah Iqbal.

Kau perlukan kekuatan itu.

Inilah antara sumber kekuatan engkau. Kalam dari pemikiran diri membantu kau sedar. Jangan dilupa sumber inspirasi ibu dan bapa. Yang ku tahu sentiasa mendoakan kebahagiaan anaknya tak kira masa.

Ya Allah, ampuni dosa ibu bapaku, adik beradikku, guru-guru dan sahabatku. Tunjukkan kami jalan yang benar. Redhai perjuangan kami yang sentiasa rapuh dengan dosa. Untuk mencari cahaya nurMu Ya Allah.

Sesungguhnya Kau Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Amin.

No comments:

Post a Comment

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...