Monday 24 August 2015

Car-tastrophe Week

Minggu ini adalah minggu penghabisan duit dan never ending mishaps. Satu-satu dugaan Allah bagi untuk diri ini. Untuk ingatkan kepada hambaNya yang tiap-tiap perkara yang berlaku di dunia, yang di alami adalah sebagai peringatan tentang dosa, kesalahan yang telah kita lakukan. Kafarah kepada dosa-dosa sama ada kita sedar atau tidak. You learn to be more humble and thankful after all that happen, which is by Qada' dan Qadar.
Oh Alignment..

Adalah menjadi kebiasaan kepada pengguna kereta 2nd hand ( atau bagi aku dah 4th-5th hand sebab dah banyak orang pakai kereta nie ) untuk menghabiskan wangnya membaiki setiap alatan, mesin dan bahagian yang rosak dalam enjin. Sama ada alternator, spark plug cable, tayar dan macam-macam lagi, apabila ditukar maka kenderaan akan berjalan dengan sangat lancar. Begitu jua dengan duit, sangat 'lancar' mengalir keluar.
Kereta aku dalam minggu nie banyak rosak. Sampai je dari Kelantan, foreman kata bateri rosak. Tukar bateri baru, kesnya kereta tak boleh start. Bateri dah habis cas. Then second time tak boleh start, tapi ada bunyi kipas. Check tengok alternator aku pulak rosak sedangkan aku baru tukar tahun lepas. Yes, dah kena tipu dengan foreman dulu, silap beli recon punya. Habis dalam RM350 untuk alternator baru.

Kemudian semalam aku baru balik dari Lumut, ziarah kawan sakit lepas kemalangan dan jumpa kawan, jalan-jalan sekitar Lumut dan Manjung. Pagi-pagi lagi kitorang dah disapa dengan flat tire belah depan, kiri. Mujurlah kawan aku ada, kami tukar dengan tayar spare which in fact already tak ada angin. Fuh! Dugaan satu demi satu. Gerak la slow-slow aku ke stesen minyak untuk isi angin semua tayar.


Balik je dari Lumut dengan rasa kelam kabut, dalam pemikiran dah plan nak tukar tayar. Pergi buat kali ketiganya ke kedai foreman untuk tukar 2 bijik tayar dan balancing. Masa dah siap balancing, foreman try bawak kereta aku. Sedu sedan katanya, macam nak kereta lembu. Spark plug dengan cable lak kena tukar, sebab dia tengok cable spark plug untuk enjin dah rosak. Total around RM360.
Mengalir lagi duit keluar dalam minggu ini.


Oh, aku tak bagi tahu yang bateri pun dalam RM180 masa tukar. Banyak habis dalam minggu ini. Aku pening kepala dah. Lepas satu-satu ujian Allah beri. Agak takut untuk beritahu mama dengan abah tapi lepas bagitahu, lega sikit. Sememangnya benda nak jadi. Aku dah terima dengan sabar. Mujur juga aku ada simpanan sikit. Untuk kes-kes kecemasan macam nie. I learn about car in a harsh environment. Mungkin sedikit sebanyak buka mata aku untuk sentiasa bersedia.

Tapi betul juga, niat musafir mestilah baik dan travel mestilah dengan intention yang baik. Itu yang Allah lindungi kita manusia. Tapi kita manusia nie duk fikir nak enjoy, nak buat dosa sampai Allah bagi petunjuk pun kita tak perasan. Jangan lalai. Perbetul niat dalam bermusafir. Sentiasa semat dalam diri Yang Maha Melihat itu sentiasa memerhati kita. Ikhlaskan diri dan jujur dalam setiap perkara. Moga perjalanan hidup kita Allah redhai. Amin.
Tukar jangan tak tukar..

                                              

No comments:

Post a Comment

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...