Thursday 17 January 2013

Refreshing Iman Di Dada

Stress among people.. At work and in life should be manage with decency.. With positive attitude and a great patience.. Everyone has a problem..

Deal with it nicely.. Not run from it or confront it with anger..

It is just another way of telling you are weak in accepting fate and difficulties..

Rather than just received.. Might as well pray and find solution..

Doesn't mean you have a great problem.. It is the END OF THE WORLD..

HE doesn't give difficulties hardly.. HE give it suitable with you own life..

SO, say ALHAMDULILLAH and ASTAGHFIRULLAH.. so that you may know when it's ok.. and when it's not.. HE IS STILL HERE for YOUR DUA..


Benefit of five before five



Assalamualaikum.. Sedikit reminder diri tentang apa berlaku disekeliling kita..

Dan juga apa yang berlaku dalam life aku semenjak dua menjak nie..

Unexpected things happened for a reason.. We are lacking of thankfulness towards Him..

Bila masalah datang memang kita terima tapi kita tak pandai nak tackle..

Sentiasa ingat yang bila ada masalah.. Mesti tak boleh duduk senang...

Padahal ada je jalan penyelesaian..


Kerja aku bertimbun ditambah dengan kurang kemesraan antara sesama comrades..

Sedikit sebanyak down aku punya semangat nak kerja..

Belum dikira dengan buku log yang sememangnya menjadi nightmare bagi PPW macam kitorang..

Alasan tak siap.. ( Memang tak sempat.. ) ngan sindiran tue dah jadi makanan ruji aku..

For those yang hati dia x boleh tahan.. Aku rasa mungkin dah menangis kot..

Yang lebih teruk.. Telan racun.. Makan besi.. Cuba kerat nadi.. And ETC.. ETC..


Tapi apa yang dikurniakan kepada aku.. dan kawan-kawan seagama aku ialah nikmat SOLAH dan DOA kepada ALLAH..

Yup, apesal kita takbur sangat nak cium sejadah.. Semestinya alasannya sibuk dengan kerja..

Aku akui.. Berapa kali aku tertinggal solat sebab kerja.. Memang aku rasa bersalah..

Dan tinggal secara sengaja.. langsung tak rasa salah..

Mungkin ALLAH nak tunjukkan aku HATI itu sudah terlalu KOTOR dan HITAM..

Perlu ROHANI yang banyak dalam hidup.. Benar jugak..


Fokus kerja.. Tengok jadual kerja lebih dari tanya waktu solat..

Bayangkanlah duniawi nie mengkhayalkan setiap manusia yang ALASANNYA nak cari rezeki..

HALAL HARAM udah tidak dipeduli.. Bila waktu solat jer..

Berapa kerat pergi? Aku MALU dengan DIA sebab selalu terkejar-kejar waktu untuk solat masa kerja..

Tak tenang bai solat pastu ingat timing kerja.. Hilang terus fokus kat ALLAH..

That's why ALLAH bagi dugaan berat... supaya kita tak terus lupa DIA..


Kerdil aku di sisi ALLAH..

So, lepas nie aku cuba untuk memenuhi kehendak agama.. Walau seteruk dan secerca mana makian..

At least ALLAH jua aku boleh mengadu.. KAN?

= D


Thanks for READING!!

No comments:

Post a Comment

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...