Thursday 31 January 2013

Re-Think.. Re-Evaluate..

berjalan waktu bergerak tanpa sebarang bunyi.. tapak-tapak nan kuat menghentak membenam bumi..

benak kesusahan dan kepayahan kehidupan.. tekanan dan resah gelisah masalah..

serba salah dalam melakukan kerja yang selalu dipraktikkan..

amarah dan tipu daya untuk jauh dari segala kesulitan..

belum dikira sembang sana sini keburukan dan kejahilan seseorang..

iri dengan semua perkara.. semua benda.. semua agenda..

itulah kehidupan.. namun bukankah kita punya iman untuk bertanya..

adakah aku ada pada landasan itu?



coret-coret sebulan aku kerja dalam bulan nie.. huhuhu..

aku simpulkan segala perkara aku alami sepanjang Januari ini.. yang sememangnya sibuk..

dan tertekan sehinggakan rasa perit di dalam jiwa..

sedangkan lari mana kau dari masalah.. Dia sedia mendengar..

aku sendiri tidak tenang dahulu untuk menghadapi apa-apa jua perkara..

mungkin sebab tue Allah beri kesusahan.. agar aku ketahui.. dosa-dosa aku..

telah diuji dengan pelbagai perkara bulan nie..


work-load yang aku rasa bertimbun macam bukit.. buku log jer sebenarnya yang belum diisi..

dan tekanan kerja serta pesakit marah-marah.. sebenarnya itulah sifat manusia..

itu membezakan manusia dengar robot.. bukan?

hehehe.. masa aku solat.. aku habisi doa dan berfikir lama..

bagi aku.. jika aku mudah melakukan dosa.. itu bermakna ada tidak kena dengan rohani aku..


jujur hari nie aku tinggal solat Zohor.. dan masa solat Asar tadi..

tergerak hati nak solat qada'.. padahal syaitan dah bisik macam-macam..

- weh, tak payah buat la.. sedangkan bertimbun lagi solat ko tinggal.. nie ko nak qada' lak..

- tak payah la weh wat.. nanti tinggal balik solat lain.. nak qada' gak?


jahatkan syaitan? itu tugas dia la.. berbisik menyesatkan anak Adam untuk kembali kufur kepada Allah..

sedangkan Allah kurniakan mata hati untu aku menilai apa baik dan apa buruk..

bukankah dalam masa kita sendiri membuat keputusan..

ada baik dan ada buruk? dan sememangnya la yang buruk tue yang menyenangkan..

manakala yang baik selalunya leceh.. lama.. dan tidak memberi faedah..

macam duit peroleh dengan kerja dengan duit jumpa tepi jalan.. dalam dompet orang..

mana nak buat? yang berfikir cetek mungkin akan ambil duit tue..

yang fikirkan ALLAH akan cuba sedaya upaya pergi ke mana-mana balai polis..

untuk pulangkan duit itu..

tapi, itu contoh... hakikatnya.. tipu daya walaupun sikit sudah menjadi asam garam..

mungkar itu sudah dilihat sebati dalam diri kita...


tunduk sekejap.. renung kembali.. dan nilai diri... kerana apa kita dicipta?

= )

No comments:

Post a Comment

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...