Wednesday 23 May 2012

Self-Improving Motivator

Beam of light shakes out my delusion..
Assalamualaikum.. Akhirnya aku boleh jugak online..

Setelah berhempas pulas struggle untuk BLS ( Basic Life Support ) selama 3 hari..

Mungkin coincidence kot aku takder niat nak online..

Jadi 2-3 hari aku rasa tenang sikit.. Tak terfikir pasal notification kat MukeBuku.. Hahaha..

Memang agak boring bila takder connection.. Tapi aku jenis suka menaip..

Bukalah aku Micro.Word untuk menulis pengalaman diri..

Agak kasar sebab aku taip ikut perasaan tapi sudi-sudikanlah baca erk.. Hihihi.. = )


Malam nie aku bersama dengan kawan-kawan aku.. Spending time on our own laptop..

Some of them are watching movies and videos.. others playing game.. me? I prefer typing things I have done today..

Really it isn’t a thing to be fun with..but it comforts my mind throughout my journey..

Pass few days, I encounter several things.. My anger, my talking and also hatred..

From my point of view, kebanyakkan dari kita akan cakap benda remeh temeh, marah tak tentu pasal and also sentiasa cakap belakang orang..

Indeed everyone makes mistakes and everyone has their own weak points but should we always make it as a big news?

Sebab itu la aku rasa sia-sia bila bercakap benda yang x bermanfaat.

Aku prefer diam dari bercakap, aku suka mendengar dari berkata, aku tahu mulut manusia memang dosa sepanjang masa jadi silent treatment is the one suits for me..

Seriously, bila kita fikir dua kali bila nak bercakap, kita akan sedar berapa banyak kesilapan kita lakukan. Bila terasa hati kawan, mulalah nak gaduh bertumbuk terajang. Kawan baik leh jadi musuh ketat. Takder dah kenangan lama etc.. etc.. etc..


One shall not said he can survived by being alone..

Sebab kita akan depend dengan orang jugak. ALLAH dah tunjukkan bahawa orang yang kita benci sekalipun di muka bumi nie akan lama-kelamaan menjadi sumber pertolongan kita.

Hehehe.. pelik kan? Itu kuasa Dia.. Aku dulu asyik tanam benci dan dendam.

Sememangnya aku xkan lepaskan perasaan ini kat seseorang. Namun sampai bila benda nie akan jadi nanah dalam diri aku?

Manusia pandai berkata namun langsung x amalkan.. Langsung x lakukan..

Menyampai bahawa dialah terbaik.. Namun hamba Allah ini sebenarnya lemah jua..

Sebarkan kebaikkan walaupun kita lemah.. Sebab kita akan perbaiki juga..

Jangan kita yang penyampai x perbaiki bersama.. Tak mendapat pahala kot.. dosa lagi ada la..


Sejarah hidup aku sebagai penyampai kebaikkan nie liku-liku memang banyak.. Kita bercerita tentang syurga ALLAH.. namun dibalik hati masih mencari redhaNya..
Aku masih belum cukup baik dari mata ALLAH..

Member aku ada cerita pasal murid dan guru..

di mana guru tersebut menyuruh setiap murid yang ada rasa dendam dengan kawan mereka supaya menyimpan bilangan ubi dalam beg mereka..

kalau seorang yang dia benci.. maka bawalah satu ubi kentang tersebut.. Kalau ramai yang dibenci maka banyaklah ubi yang di bawa..

setiap murid membawa bilangan kentang kebencian mereka dalam beg ke sekolah setiap hari..

Ada yang tidak bawa langsung memandangkan hidupnya tidak ada rasa kebencian langsung kepada sahabat-sahabat mereka.. ( Susah nak jumpa tue.. Hahaha.. )

Dijadikan kisah.. Setelah beberapa lama mereka membawa kentang tersebut,

mereka berkata mereka tidak tahan berat yang dikendong setiap hari ke sekolah..

Serta bau ubi itu cukup busuk setelah lama mereka bawa.. Cikgu mereka tersenyum lantas menyatakan bahawa itulah kebencian..

Jika ramai yang kamu benci maka bebanlah hidup kamu dengan kebencian..

dan bau kentang itu adalah busuknya kebencian kamu terhadap seseorang itu.. Sampai bila harus kamu menanggung?

Walaupun hanya seorang yang kamu benci.. Bau kebencian itu tetap akan ada.. Sampai bila harus anda simpan?

Jadilah orang yang senang hati setiap hati dengan tidak membenci seseorang..

Kewl kan? Hebat cerita nie.. aku sendiri admire citer nie..

Memang betul pun.  Malah ada satu masa aku pernah fikir..

Kenapa kita benci orang? Lebih baik benci sifat dia kerana manusia itu langsung tidak bersalah bukan?

Hanya perangainya yang tidak diubah.. And memang ada kata-kata tersebut.. Hehehe..

Terkejut jugak aku tapi hakikatnya.. BENCILAH SIFAT BURUK SESEORANG.. BUKAN DARI DIRINYA..

Kerana ALLAH ciptakan manusia sebaik-baik ciptaan.. = )


2 comments:

  1. ika suka lagu nie....abe mesti boleh! berusaha utk mencapai apa yg abe inginkan...Allah knows what the best for us and know what obstacles that we can or cannot afford it...heheheh BI x betul skit ika ok je,,,jgn risau tau...apa2 ingat family still will stand besides u...and i will be there for u always my big bro :)

    ReplyDelete
  2. hihihi.. thanks sis.. sebenarnye baru baca je komen sis kat sini.. bro dah lame tulis tapi x cetuskan dalam blog jer..

    sis bila nak berblogging? share la sket ilmu medic di bumi bali.. = )

    nanti bro leh amalkan..

    ReplyDelete

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...