Saturday 13 June 2015

Motorcycle Crash! A Month Of Hiatus.

Mak saya cakap saya nie iklan ubat gigi..
Post terakhir aku dalam bulan Mei kalau tak salah. 12 Mei kalau tak silap. Pasal apa aku pun tak ingat. Kena tengok balik ( hehe.. malas nak buka post.. )

New post nie adalah berkenaan kenapa aku tak menaip dalam masa hampir sebulan nie. Briefly aku ada buat post sebelum nie, tapi aku rasa terlalu panjang. So, this is my shorter version of my story.

Jari dan tangan aku saling sakit. Tengkuk dan muka kerap berdenyut dan gigi dah dipasang besi 'arch-bar' bagi mengelak gigi dan rahang dari lari. 


Soft-food je makanan dan benda yang boleh dimamah dengan lembut adalah rutin pemakanan aku. Solat duduk, tidur yang tak lena dan kerap letih dan pening setiap hari.

Aku mengalami kemalangan motorsikal pada 14 Mei yang lepas di Sungai Siput. Motorbike vs motorbike. Tulang pipi patah. Luka dan seliuh di lengan kanan dan jari kiri. Lebam di mata. Namun nasib bukan pengsan, tak sedar diri atau pendarahan otak. But still, aku ada concussion yang teruk sebab staf di kecemasan kata aku asyik mintak nak makan ngan minum.


Or maybe sebab aku kelaparan memandangkan makanan yang aku beli bungkus yang aku letak dalam raga sudah tercampak dan berterabur di jalan. There goes my lunch. (TT-TT)

Aku bersyukur. Alhamdulillah. Bermulanya hidup aku dengan kertas cokelat M.C yang selalunya jarang-jarang aku request.

Kalau difikirkan balik tahun nie macam-macam berlaku. Kena reject, masuk wad sebab denggi, masuk rumah baru dan terkini eksiden, berehat di rumah menunggu tarikh pembedahan untuk tulang pipi aku. Dikira balik tarikh dan keadaan, sememangnya aku sudah 1 bulan rehat dan masuk bulan kedua, sikit hari lagi nak masuk bulan mulia Ramadhan.

Recovery? Sememangnya banyak benda menyakitkan. Mula pakai soft-collar, mulut tak boleh buka sangat. Luka habis satu badan.  Jari kiri tengah aku terkepak dan lengan kanan aku langsung tak boleh angkat. Ambil masa dan usaha untuk fisio lengan kanan, cuci luka dengan alovera ( thanks my mom.. ) dan urut untuk bagi regang urat yang tegang di tengkuk.

Paling seksa adalah arc-bar yang aku pakai nie. Aku boleh kunyah ( walau kalau nak diikutkan tak boleh.. ) benda yang lembut. Makan sisa akan lekat di besi menyebabkan aku kena kumur dan gosok gigi dengan berus gigi budak budak. Nak beli yang dental of course mahal. So, aku beli Oral-B budak punye yang ada soft-bristle untuk gosok sisa makanan yang lekat.

Bagi aku, seteruk aku eksiden ada lagi yang lebih teruk. Koma, patah kaki atau tengkuk, lumpuh dan kadang sampai ada yang hilang panca indera. Actually i'm lucky. Luckiest man. Aku redha Allah beri aku nikmat ini. Bagi aku, ianya nikmat Allah juga. Untuk diri ingat balik dosa, kesalahan dan kekhilafan ( sama je.. ) yang dah dilakukan. Agar tak ulanginya lagi.



Doakan penyembuhan diri hamba ini.

Kekalkan keimanan yang tiap hari goyah.. tiap hari diuji..

Aku tahu aku tak sempurna namun itu bukan alasan aku untuk buat dosa..

Kerana aku sebaik-baik ciptaan Allah..

Thanks for reading..

No comments:

Post a Comment

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...