Friday 12 September 2014

UPSR.. Again?

= (
Bismillahi Rahmani Rahim..

Assalamualaikum.. Dimulakan dengan bismillah..

Hati bercampur aduk.. Diuji macam-macam.. Itulah manusia.. Kalau tidak diuji dengan kesusahan, akan diuji sama ada terkhilaf atau tersilap.. terlepas cakap dan sebagainya.. Makanya setiap kali melakukan sesuatu harus diucap bismillah.. dengan itu kita akan lakukan kerja dengan lebih tenang atau berfikir sebelum melakukannya..

Heboh tentang kertas soalan UPSR bocor.. Subjek Bahasa Inggeris dan Sains.. suatu yang bagi aku terkejut tapi tidak terlalu terasa.. Akan tetapi hairan bagaimana boleh bocor satu kertas yang boleh di anggap sulit lagi sukar untuk dilihat? Teknologi zaman ini benar benar canggih sehingga setiap perkara boleh dikongsi tanpa perlu ada wayar mahupun gigi biru ( bluetooth ) lagi..

Dulu zaman sekolah aku.. Susah nak bocor..
Pemeriksa pulak muka garang sangat.. Misai lentik ada.. Muka tebal ada.. Ada yang baik.. Setiap kali mereka datang masuk je ke dewan peperiksaan mesti dengan kertas bag hitam yang tidak dipotong.. dilekat elok-elok agar tidak terkoyak plastik simpanannya.. Betapa ketatnya kawalan kertas soalan ketika itu.. nak jenguk muka surat sebelum exam pun dah kena marah.. ini sekarang senang-senang je satu paper boleh download.. hehehe..


Tapi soalan spots tue biasa la.. Kita aim topik mana masuk dalam peperiksaan dan insyaAllah ada sebahagian yang dapat kita jawab.. 

Manakala yang lain sama ada hentam keromo atau sememangnya Allah beri bantuan di kala kita sudah baca tapi tidak ingat.. Kehidupan ketika sekolah semuanya based on papers.. dan grade.. sama ada gred A,B dan pada masa tue juga mula diperkenalkan pointer..

Siapa yang dapat pointer rendah akan kadang kala terasa malu.. Kertas result dan pointer terpapar untuk setiap tingkatan melihatnya.. Yang tinggi takpe la.. boleh berbangga. Macam aku  kadang suruh kawan je tengok, xnak cerita.. sedih..

Hehehe.. Sekolah mengajar pelbagai perkara.. Bukan sekadar pointer. Dan bila dah berusia, bila aku fikir balik betapa teruknya zaman sekolah aku, zaman sekarang mungkin kian parah.. Benar.. Kian parah..


Berbalik kepada kebocoran kertas peperiksaan.. Ini disebabkan teknologi yang bagi aku terlalu canggih dan advance.. mungkin rasa ingin tahu yang membuak-buak remaja ( bagi aku diorang dah masuk awal remaja dah.. 12 tahun nie umpama selangkah masuk alam keremajaan.. ) dan juga stress disebabkan expectation daripada ibu bapa ( mungkin.. aku rasa mungkin.. ) yang nak anak kalau boleh 5 A dalam exam.. Aku ada tanya budak-budak sekolah tentang cara pembelajaran diorang dan terus terang diorang tertekan kerana sekarang dah ada sistem band macam zaman MUET aku dulu..

Jika ok.. Maka mereka akan dikelaskan Band 6, dan jika tidak ok semakin menurun sehingga Band 1. Mereka juga ada soalan berkenaan kemahiran berfikir. Macam zaman sekolah aku juga tapi rasanya soalan pada zaman ini lebih hebat lagi.. Mereka juga lebih menekankan soalan berteraskan ayat dari bulat atau hitamkan jawapan betul. Mereka juga ada ujian lisan, ujian pendengaran and who knows.. Even more..
Aku bukan cikgu.. Apatah lagi pengajar.. 


Jadi tanyalah mereka yang berada di bahagian pendidikan tentang pembelajaran mereka sekarang.. ( dan betulkan kalau salah.. hehe..)

The point is they might afraid of their grades.. Murid-murid ini cuba mencari alternatif lain untuk mengurangkan bebanan dan salah satu cara adalah dengan mencari leak paper UPSR tahun ini.. And it wasn't a good way though.. banyak pihak yang akan terlibat dan bersalah..

Aku tak mahu komen tentang bahagian atas pendidikan.. They got their hands full.. Mereka dah lakukan terbaik untuk anak-anak watan kita agar lebih elok pelajaran dan terdidik dari segi rohani, jasmani dan pemikiran..  insyaAllah.. Harap kesemua perkara ini dapat diselesaikan..

Tiada lagi isu kertas soalan bocor untuk mereka.. Sudah cukup mereka berusaha setahun bersedia untuk menghadapi peperiksaan..

Kesian tengok anak staf klinik duk termenung kena re-seat paper UPSR 30 September nie.. belum dikira anak murid yang mahu bercuti di US dan telah merancang tapi tidak expect akan kejadian ini berlaku.. be strong kids..

Aku dah merasa reseat paper yang aku tertinggal.. Definitely didn't have a good feeling at all..

InsyaALLAH ANDA BOLEH ADIK-ADIK!! Semoga berjaya.. =)


Ahmad Iqbal Hakim

No comments:

Post a Comment

Movie Review : Animal

Assalamualaikum. Memandangkan ada setengah jam lagi sebelum aku balik, jadi aku nak review sikit filem yang aku dah tengok dalam dua tiga ha...